Khamis, 12 Mac 2015

Cuaca sekarang yang semakin panas boleh mengundang pelbagai penyakit kepada kita terutamanya strok haba.

APA ITU STROK HABA ?
Menurut Ketua Pengarah Kesihatan ,Datuk Noor Hisham Abdullah, definisi strok haba adalah paras suhu badan meningkat melebihi 40.5 darjah celcius.Manakala suhu normal badan manusia adalah kira-kira 37.0 darjah celcius.



TANDA-TANDA AWAL TERKENA STROK HABA:

  • sakit kepala berdenyut
  • rasa mual
  • kurang berpeluh walaupun dalam suhu panas
  • denyutan nadi yang pantas
  • otot lemah dan kejang
  • muntah
  • kulit kering dan kemerahan
  • sawan serta pitam
Suhu yang tinggi juga boleh menyebabkan komplikasi kepada sistem saraf otak yang boleh menyebabkan seseorang itu koma dan boleh membawa kematian.
Jabatan Meteorologi Malaysia sebelum ini menyatakan keadaan cuaca panas dan kering melanda negara ketika ini agak tinggi berbanding berbanding tempoh yang sama tahun lepas.Keadaan ini dijangka berterusan sehingga pertengahan Mac ini.
Jika kita sering terdedah kepada cuaca dan suhu panas dan kurang minum air,ia boleh menyebabkan dehidrasi badan yang merupakan salah satu punca yang menyebabkan strok haba.

LANGKAH SEGERA JIKA PESAKIT TERKENA STROK HABA :
  • Menempatkan pesakit di tempat teduh dan berhawa dingin.Haba tinggi boleh dikurangkan jika individu itu ditempatkan di bawah kipas dan mengelap anggota badan dengan tuala basah.
  • Pesakit boleh berendam di dalam kolam air untuk menurunkan tekanan haba dan menyejukkan badan.
BAGAIMANA SHAKLEE MEMBANTU ?
Antara suplemen Shaklee yang disarankan untuk mengawal strok haba ialah :

1) ESP - kandungan indeks glisemik yang rendah,kolestrol rendah dan laktos secara semulajadi tidak mengganggu gula dalam darah.Memberikan tenaga berpanjangan selama 4 jam.

2) MEALSHAKES - kaya dengan 19 vitamin dan mineral penting.Mengandungi protein dengan 9 asid amino perlu,kaya dengan serat dan kalsium.Mengekalkan tenaga berpanjangan untuk kanak-kanak.Juga mengelak sembelit dan gastrik.

3) PERFORMANCE DRINK - elektrolit penuh dengan sodium,potassium dan magnesium,membantu mengurangkan hidrasi dan kekurangan air dalam badan,meningkatkan stamina dan membuatkan kita lebih fokus.




Persediakan diri kita dengan suplemen tersebut untuk mengelakkan berlakunya strok haba yang mungkin boleh mengancam nyawa....
Hubungi saya untuk sebarang pembelian dan konsultasi percuma akan diberikan..

NOREHAN SAAD
ID NO : 969248
SMS/TEL/WHASSUP : 012 9466377
EMAIL : norehansaad81@gmail.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

Categories

Dikuasakan oleh Blogger.

Jom kenal

Popular Posts

Jom borak

Jubah-For-Kids-120x600

Pengunjung blog