Jumaat, 10 Oktober 2014

Kita disarankan untuk meminum air sebanyak 8 gelas atau 3L sehari.Ramai yang beranggapan bahawa minum air banyak adalah lebih baik untuk badan mereka.Namun,tahukah anda semua bahawa minum air secara berlebihan dari keperluan badan akan mengundang bahaya ? Korang tahu tak ianya memberi kesan terhadap kesihatan kita.




KESAN MINUM AIR BERLEBIHAN :
  • Minum air melebihi jumlah yang diperlukan akan meningkatkan jumlah isipadu darah anda.Sekiranya isipadu darah meningkat di dalam badan,ia akan membebankan jantung dan salur darah anda.
  • Jumlah air yang banyak di dalam badan juga merupakan salah satu sebab kerosakan buah pinggang.Buah pinggang perlu bekerja ' lebih masa ' untuk menapis air yang berlebihan keluar dari sistem peredaran darah dalam badan anda.Sistem penapisan dalam badan pada buah pinggang adalah terdiri daripada beberapa siri kapilari khas yang dikenali sebagai Glomeruli yang akan menukar darah kepada urin.Glomeruli boleh rosak disebabkan oleh kesan haus dan geseran.
  • Minum air terlalu banyak sebelum atau semasa bersenam akan meningkatkan kandungan cecair di dalam badan dan otak,seterusnya menyebabkan sel otak mengembang dan menyebabkan sakit kepala,muntah-muntah,mual dan boleh mengakibatkan kematian.
  • Untuk mengelakkan ini daripada berlaku,minum air secukupnya untuk menghilangkan dahaga atau minumlah minuman isotonik seperti Performance Drink Shaklee yang mengandungi vitamin dan eletrolit bukan semata-mata air.
BERAPAKAH JUMLAH AIR YANG OPTIMUM UNTUK KESIHATAN YANG BAIK ?
  • Kuantiti air yang diperlukan bergantung kepada diet harian kita,amalan bersenam dan persekitaran.Apa yang penting,kita memerlukan cecair yang cukup untuk menggantikan kehilangan cecair setiap hari samaada dalam brntuk peluh,urin,pernafasan dan proses tubuh yang lain.Itu semua memerlukan 8 - 10 gelas air setiap hari.
  • Apabila korang dah makan makanan yang mengandungi jumlah air yang banyak seperti buah-buahan,sayur-sayuran serta serat penuh yang sudah terkandung lebih kurang 4 cawan cecair,korang perlu menambah sekurang-kurangnya 4 - 6 gelas lagi air.
  • Jika korang tidak banyak menggunakan garam dan rempah ratus dalam masakan,keperluan minum air korang adalah lebih rendah.Berbanding dengan penggunaan garam dan rempah ratus yang banyak,korang perlu minum beberapa gelas air dalam sehari.

Sumber: kevinzahri.com.

1 ulasan:

Categories

Dikuasakan oleh Blogger.

Follow by Email

Jom kenal

Popular Posts

Jom borak

Pengunjung blog