Jumaat, 9 Januari 2015

Kehamilan membuatkan wanita sangat teruja.Terutamanya yang hamil buat kali pertama.Namun,trimester pertama kehamilan banyak ujian yang akan ditempuh buat ibu hamil.Salah satunya ialah tiada selera makan ketika hamil.Sebelum hamil pantang nampak makanan terhidang depan mata pasti habis disambarnya.Entah kenapa tiba-tiba selera makan macam berkurang je.Hilang terus nafsu bila tengok makanan.Loya semacam je.Check punya check rupanya dah 5 minggu pregnant.Patutla....

Tengok je la makanan tu...


KENAPA TIADA SELERA MAKAN DI AWAL KEHAMILAN ?
Keadaan ini memang biasa berlaku di awal kehamilan.Biasanya kita akan rasa loya,pening-pening dan badan cepat letih.Rasa loya inilah yang menyebabkan kita mengalami kurang keinginan untuk makan.Masuk je makanan terus muntah atau loya tekak tak boleh nak telan.
Antara sebab-sebab tiada selera makan ialah :
  • Terdapat kelembapan biasa sistem pencernaan semasa trimester pertama.Kelembapan ini disebabkan oleh tekanan yang digunakan oleh uterus ke atas usus bawah.Ini menyebabkan penurunan selera makan dan sembelit di awal kehamilan.
  • Penurunan hormon progesteron di awal trimester juga menyebabkan kita hilang selera makan.Hormon ini melambatkan keseluruhan proses pencernaan.
  • Selain itu,penambahan air penyerapan oleh kolon juga melambatkan proses pencernaan dan pengambilan zat besi semasa kehamilan akan menyebabkan sembelit seterusnya menyebabkan kehilangan selera makan ketika hamil.
Bagi yang mengalami alahan sangat teruk dan masalah pedih ulu hati,saya cadangkan anda ambil suplemen Shaklee iaitu Peppermint Ginger Plus yang boleh membantu mengeluarkan angin yang menyebabkan pedih ulu hati yang biasa dialami oleh ibu-ibu hamil.Selain itu,ianya dapat mengurangkan rasa loya dan tiada selera makan.


Peppermint Ginger Plus

Yang penting jaga kesihatan ketika hamil dan pastikan bayi kita mendapat nutrien yang secukupnya untuk pembesaran.Sebarang pertanyaan dan pembelian produk,hubungi saya aje dan konsultasi percuma akan diberikan.

NOREHAN SAAD
ID NO : 969248
SMS/TEL/WHASSUP : 012 9466377
EMAIL : norehansaad81@gmail.com

1 ulasan:

Categories

Dikuasakan oleh Blogger.

Jom kenal

Popular Posts

Jom borak

Jubah-For-Kids-120x600

Pengunjung blog