Ahad, 9 November 2014

Masa bersalin anak sulung,saya bersalin secara ' sukarela '.Tapi , entah macam mana anak kedua secara paksaan pulak ( induce ).Kalau diingat-ingat memang rasa ngeri sangat....

APA INDUCE TU ?

  • Induce adalah satu proses bersalin yang dilakukan secara paksaan.
  • Induce dilakukan jika tiada tanda-tanda kelahiran walaupun sudah cukup 38 minggu usia kehamilan.
  • Doktor  menggunakan ubat Prostaglandins yang akan dimasukkan ke dalam pangkal rahim (servik).Ubat ini akan membantu pangkal rahim menjadi lembut,menipis dan membuka laluan untuk proses kelahiran.

Ihsan google je..

Agak lucu bila mengenangkan kembali kenapa saya memilih bersalin secara paksa.Haha...
Kisahnya begini,Klinik Kesihatan Rompin sedang dibaikpulih,jadi semua bahagian ditutup kecuali bahagian pusat bersalin dan kecemasan je yang beroperasi.Jadi agak sunyi la keadaannya.Bermula la cerita-cerita seram yang membuatkan saya ketakutan nak bersalin kat situ.Ada orang nampak tu,nampak ni,macam-macam la.Yang pastinya saya takkan bersalin kat situ!!....takutttttt....
Pastu suami pun bagi cadangan bersalin kat hospital swasta di Kuantan.Bagaikan orang mengantuk disorong bantal je.Terus saya bersetuju tanpa fikir banyak.Lega sikit rasanya...Dah tak kira mahal ke murah ke,janji jauh dari tempat tu...
Tapi,perjalanan ke Kuantan agak jauh,pertama kali buat check up kat situ kandungan dah lebih 36 minggu,doktor cadangkan bersalin secara induce kalau nak cepat,lagipun mana sempat masa nak ke Kuantan kalau dah sakit bebenor...sebab saya ni mudah bersalin..saya pun dengan happynya setuju tanpa mengtahui kesan-kesannya.Ingatkan sama je rasanya tapi LAIN....
Saya dibawa ke bilik untuk dimasukkan ubat kat bawah.Agak sakit jugak tapi takpe sebab semangat nak bersalin cepat.Waktu tu tengahari,petang  doktor datang sekali lagi untuk check jalan.Cuma 1 cm..alahai masih kecil bukaannya.Tunggu lagi,tapi masih tak rasa apa-apa....haaaa...malamnya bermulalah episod 'menderita' saya menahan sakit..memula hanya ringan-ringan,makin lama makin sakit,memulas-mulas,rasa nak buang air besar tapi masuk tandas tak pun...keluar lendir sikit-sikit.Kesakitan berterusan sepanjang malam sehinggakan tak dapat nak tidur..huwaaaaa....rasa MENYESAL mula timbul...begini rasanya sakit secara paksa memang berbeza sangat bersalin secara sukarela....masa anak sulung dulu sakit pukul 1 pagi,pukul 3 pagi dah bersalin...mudah sangat...tapi ni sakit punyalah lama air ketuban tak pecah lagi....menanggung la sorang-sorang..suami tak dapat nak tolong....tulah nak sangat bersalin paksa....
Sakit dari malam sampai ke tengahari baru saya di bawa masuk ke bilik bersalin setelah bukaan rahim 8 cm...dah tak ada tenaga untuk saya meneran,besi dipasang dan diikat pada kaki supaya saya berpaut kat besi tu ketika meneran.Nurse dan doktor memberi semangat untuk saya teruskan meneran.Doktor terpaksa gunting sikit kat bawah untuk membuka laluan.Akhirnya pada pukul 1 tengahari ,saya selamat bersalin setelah berhempas pulas menahan kesakitan..lemah longlai rasanya..taubat tak nak bersalin secara paksa lagiiiii....cukup la...




0 ulasan:

Catat Ulasan

Categories

Dikuasakan oleh Blogger.

Follow by Email

Jom kenal

Popular Posts

Jom borak

Pengunjung blog