Sabtu, 13 Disember 2014

Ikan Patin sangat popular di Pahang terutamanya di Temerloh.Isinya sangat lembut dan rasanya lemak-lemak gitu.Memang sedap dan tidak hairanlah kenapa ia menjadi kegemaran anak saya.Pantang nampak menu ni kat kedai terus dia sambar.Ikan patin masak tempoyak menjadi menu kegemaran ramai.

Hari ni hari minggu,ada pasar pagi kat Rompin.Ada la satu gerai tu jual ikan patin.Rasa nak masak ikan patin je hari ni.Tengok harga pun sangat berpatutan.Saya ambil seekor hanya RM 10 je.Ok lah tu.Masih hidup lagi tau.Segar.Dah siap dipotong.Senang la balik terus masak.hehe



Ikan Patin yang siap dipotong...

Saya nak kongsikan resepi Ikan Patin Masak Tempoyak untuk korang semua.Nak tak ???

BAHAN-BAHANNYA :
1) Seekor Ikan Patin (kira-kira 800g) 

Bahan A : ( Dikisar bersama )
2) Bawang merah - 2 ulas
3) Bawang putih - 2 ulas
4) Halia - 1 inci
5) Kunyit hidup - 1 inci
6) Lada besar - 3 biji
7) Cili padi - 10 biji

Bahan B :
8) Serai - 3 batang
9) Daun kesum
10) Tempoyak - 2 sudu besar



Antara bahan-bahannya
CARA MEMBUATNYA :
Sebelum tu,kita mesti cuci ikan tersebut sebersih-bersihnya.Ikan Patin ni baunya agak hanyir.Jadi,kita ambil beberapa biji limau dan cuci bersama ikan patin tu.Bau hanyir tersebut akan hilang.



Cuci bersama limau

Lepas tu,bolehlah kita kisar bahan-bahan yang perlu dikisar seperti bawang merah,bawang putih,halia,kunyit hidup,lada besar dan cili padi.Kalau nak lagi pedas,letaklah lebih cili padi.Kasi berapi gitu...hihihi...



Bahan yang siap dikisar

Memula,kita tumis bahan yang dikisar sehingga sedikit garing.Api perlahan ye nanti hangusss....Kemudian,masukkan serai,tambahkan sedikit air.Jangan terlalu banyak nanti kuah jadi cair.Bolehlah masukkan beberapa helai daun kesum dan tempoyak.Biarkan sehingga mendidih.Selepas tu,perasakan dengan sedikit garam,ajinomoto dan gula.Ikut citarasa masing-masing ye.
Paling penting jangan masukkan ikan terlalu awal sebab,Ikan Patin ni isinya sangat lembut nanti hancur pulak.Bila dah mendidih,barulah masukkan ikan.Biarkan sehingga ikan masak....
Dah siap....senang je kan ...sedap dimakan bersama nasi putih panas-panas,tambah pulak ada ulam dan sambal belacan.Habis la diettt.....huhuhuhu...



Ikan Patin masak tempoyak

Selamat mencuba...:)

0 ulasan:

Catat Ulasan

Categories

Dikuasakan oleh Blogger.

Follow by Email

Jom kenal

Popular Posts

Jom borak

Pengunjung blog