Jumaat, 13 September 2013

PETUA TRADISIONAL TURUNKAN DEMAM KUNING..

Sebaik melahirkan bayi,ibu-ibu pasti dilanda kerisauan kerana kebanyakkan bayi yang baru dilahirkan akan terkena demam kuning atau jaundice.Kulit di bahagian muka atau mata putih bayi akan kelihatan kekuningan jika terkena jaundice.Jika bacaan bilirubin agak tinggi mungkin akan membahayakan kepada bayi.
Pelbagai kaedah rawatan yang dilakukan oleh doktor untuk menurunkan paras bilirubin.Dalam entry yang lepas saya telah berkongsi tentang topik kaedah rawatan tersebut..Jadi kali ini saya akan berkongsi beberapa petua tradisional untuk mengurangkan demam kuning...

Antara petua untuk perkongsian bersama :

  • jemur bayi di bawah cahaya matahari ~ di lakukan pada pukul 8.30 pagi sehingga 9.30 pagi selama 10 hingga 15 minit sahaja.Jika dibiarkan terlalu lama,dikhuatiri akan menyebabkan masalah lain seperti kerosakan retina dan strok.
  • minum susu kambing ~ memberi bayi meminum sedikit susu kambing.Namun jika diberikan berlebihan akan menyebabkan cirit birit dan radang usus.
  • mandikan bayi dengan air belimbing buluh ~ daun tersebut diramas bersama air mandian dan mandikan bayi dengan air tersebut
  • sengkuang cina ~ di kupas kulit,di sagat dan diambil perahan airnya untuk diminum oleh bayi.
  • anggur hitam ~ titiskan air anggur tersebut ke mulut bayi.
Namun ibu-ibu perlulah mendapatkan nasihat dari mereka yang lebih pakar sebelum melakukan petua tersebut.Bagi saya susu ibu adalah penawar terbaik untuk mengatasi masalah ini.Tak perlulah memberi susu kambing untuk bayi yang baru lahir kerana bimbang akan memudharatkan bayi pula..

Semoga perkongsian ini memberi manfaat untuk anda semua...:)



0 ulasan:

Catat Ulasan

Categories

Dikuasakan oleh Blogger.

Jom kenal

Popular Posts

Jom borak

Jubah-For-Kids-120x600

Pengunjung blog