Selasa, 10 September 2013




APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN OVARIAN CYST ?
Ovarian Cyst adalah nama yang diberikan kepada cyst atau poket yang berisi lendir/air yang terjadi di dalam atau di permukaan ovari.Ia adalah kejadian yang kerap berlaku dan kebanyakkan wanita tidak menyedari yang mereka mengalami kerana ia jarang memberikan simpton atau gejala.
Kehadiran ovarian cyst ini mungkin menunjukkan sistem peranakan bermasalah dan masalah ketidaksuburan anda.
Cyst sebenarnya berkaitrapat dengan proses reproduksi wanita.Follicular cyst adalah cyst-cyst yang mengandungi telur dan apabila ia matang,ia akan pecah dan akan melepaskan telur untuk persenyawaan.Kadang-kadang cyst -cyst lain juga boleh tumbuh di dalam ovari dan cyst inilah yang memberi masalah.

 Perbezaan antara ovari yang normal dan ovari yang ada cyst

SIAPAKAH YANG BERISIKO MENDAPAT CYST?
Ovarian cyst ini sebenarnya agak kerap berlaku.Kebanyakkan wanita mungkin sekurang-kurangnya akan mendapat satu cyst sepanjang hidupnya.Kebanyakkanya adalah cyst biasa dan tidak complicated.
Walaubagaimana pun,sekiranya cyst ini terjadi kepada wanita yang berusia 50 hingga 70 tahun,ia lebih cenderung kepada kanser dan lebih merbahaya.

APAKAH SIMPTON ATAU GEJALA OVARIAN CYST?
Secara umumnya ia tidak memberi sebarang gejala,tetapi sekiranya ia terlalu besar,anda mungkin perasan perut sedikit buncit dan terdapat ketulan di bahagian bawah perut.Antara gejala yang mungkin berlaku adalah :
  • muntah dan loya
  • sakit perut
  • sakit semasa hubungan seks
  • sukar atau kerap kencing
  • rasa perut penuh dan tidak selesa
  • rasa berat pada ari-ari
CARA MERAWAT OVARIAN CYST.

Rawatan untuk masalah cyst bergantung kepada jenis cyst yang dialami oleh pesakit.Bagi folikular cyst atau corpus luteal cyst,rawatan yang biasa adlah 'tunggu dan lihat'.Selalunya doktor akan memantau samaada ia semakin membesar atau sudah bertukar bentuk.
Bagi mereka yang mengalami masalah yang serius ,pembedahan adalah cara yang terbaik.Rawatan hormon juga boleh menolong untuk mengawal cyst ini bagi sesetengah wanita.

BAGAIMANA GLA COMPLEX MERAWAT CYST?
Selain itu,produk Shaklee iaitu GLA Complex boleh membantu anda untuk mengecutkan cyst.Ia membantu mengawal ketidakseimbangan hormon.GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin -bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawal atur proses badan yang normal.Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid lemak Omega-6.Ia mengandungi Vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.


Bahaya kan cyst ini jika ia dibiarkan tanpa sebarang rawatan.Jadi ambillah suplement GLA Complex untuk mengatasi masalah ini.
Berikut adalah testimoni pengguna GLA Complex :






Hubungi saya untuk mendapat produk ini .

NOREHAN SAAD
ID NO: 969248
SMS/TEL: 012-9466377
EMAIL: norehansaad81@gmail com

0 ulasan:

Catat Ulasan

Categories

Dikuasakan oleh Blogger.

Jom kenal

Popular Posts

Jom borak

Jubah-For-Kids-120x600

Pengunjung blog