Jumaat, 27 November 2015

Berikut adalah 6 langkah-langkah mudah yang boleh membantu kita mengekalkan kulit yang cantik sepanjang tahun!



1) PERLINDUNGAN KESELURUHAN
Sebelum menghabiskan masa di luar rumah,sapukan pelindung matahari dengan perlindungan spektrum penuh UVA dan UVB.Kulit muka adalah amat sensitif maka gunalah pelembap muka atau asas bedak dengan SPF yang boleh memberi kita satu lapisan pelindung matahari.

Tahukah anda ?
SPF (sun protection factor) menunjukkan berapa lama kita boleh berada di bawah matahari tanpa perlindungan.Sebagai contoh,katakan selaran matahari berlaku selepas 10 minit di bawah matahari tanpa perlindungan,SPF 30 membolehkan kita kekal di bawah matahari 30 kali (300 minit) lebih lama tanpa selaran matahari! Namun pastikan kita sering menyapu semula pelindung matahari.


2) LINDUNGI BIBIR KITA
Sinaran matahari boleh mengeringkan tisu pada bibir kita.Pastikan kita menyapu balsam bibir dengan SPF untuk melindungi bibir dari mengering,mengelupas dan retak.
Penjagaan pencegahan adalah penting.Perancangan secara berkesan boleh mencegah bibir kita beraa tidak selesa,sakit atau kasar dan rekah.




3) MINUM LEBIH BANYAK AIR
Terdapat begitu banyak manfaat untuk meminum 8 gelas air sehari.Penghidratan membantu gian makanan,melawan jangkitan,menyahtoksin dari badan dan menyokong kulit yang sihat.Kulit mengandungi air dan apabila ia mengalami penyahidratan,kulit akan lebih terdedah kepada kekeringan dan berkedut.Jangan tunggu sehingga kita berasa dahaga kerana itu maknanya kita mengalami dehidrasi.
Sebaliknya ,jadikan meminum air sebahagian daripada rutin harian kita.

4) KATAKAN AHHHHH....
Kadang-kadang selaran matahari tetap berlaku.Oleh itu,sapukan aloe vera pada kulit untuk melega,menyejuk dan menghidratkan kulit yang merah dan terengsa.Mengekalkan kulit yang lembap boleh membantu bahagian terkena selaran matahari sembuh dengan lebih cepat dan melambatkan atau mengelakkan pengelupasan yang menyakitkan.

5) MEMBERSIH SECARA MENDALAM
Selepas menghabiskan masa di luar,kulit menjadi berminyak dan kotor.Sebaik sahaja tiba di rumah,bersihkan muka dengan teliti untuk membersihkan liang-liang dan meminimumkan kemungkinan jerawat sebelum menggunakan pelembap yang ringan.Untuk memastikan kulit yang berseri,melembap adalah kunci utama ! Kulit kering boleh menggelupas dan kelihatan kusam berbanding kulit yang terhidrat dan mempunyai tona yang semulajadi dan sihat.

6) TONA KULIT YANG SEKATA
Tona kulit tidak sekata boleh berlaku selepas kehamilan,sewaktu di bawah matahari atau apabila usia meningkat.Tetapi,tompok-tompok ini tidak kekal ! Gunakan formula spot-petang untuk mencerahkan kulit dan mengurangkan kemunculan tompok-tompok hitam.Pengelupasan yang kerap juga boleh membantu untuk memastikan tona kulit kita cerah dan sekata.



0 ulasan:

Catat Ulasan

Categories

Dikuasakan oleh Blogger.

Jom kenal

Popular Posts

Jom borak

Jubah-For-Kids-120x600

Pengunjung blog