Selasa, 6 Januari 2015

Dulu masa zaman remaja,rambut sangatlah cantik,lebat,hitam dan panjang mengurai.Tapi,sekarang ni lepas bersalin anak pertama,rambut yang dulunya tebal dah semakin menipis.Setiap kali menyikat,bergumpal-gumpal rambut yang gugur.Korang perasan tak , kenapa rambut gugur selepas bersalin ? Apa penyebabnya....Adakah kerana anak mula pandai buat 'buih' , rambut si ibu akan banyak gugur ? Itu hanyalah sekadar mitos kerana terdapat beberapa faktor yang menyebabkan rambut gugur selepas melahirkan si kecil.


Rambut mula gugur...

PERKARA YANG PERLU IBU TAHU :
  • Keguguran rambut selepas bersalin berlaku hampir kepada semua wanita.Ibu baru bersalin boleh keguguran 50 hingga 100 helai rambut setiap hari.Banyak tuuu....
  • Walaupun banyak rambut gugur di awal kelahiran,anda jangan panik kerana ia tidak akan menjadi botak.Semuanya akan kembali normal selepas 12 bulan kelahiran bayi.
  • Hormon berubah setelah bayi dilahirkan menyebabkan keguguran rambut berlaku.
  • Ketika hamil,peningkatan hormon estrogen dan progesteron menyebabkan pertumbuhan rambut terhenti atau dikenali sebagai fasa pertumbuhan.
  • Selepas bersalin iaitu sekitar usia bayi 3 hingga 4 bulan,kesemua hormon akan kembali normal dan ibu-ibu akan mengalami masalah keguguran rambut.
  • Keguguran luar biasa akan berkurangan dan rambut akan kembali seperti biasa selepas 6 hingga 12 bulan selepas bersalin.
APA YANG PERLU IBU LAKUKAN ?


  • Makan makanan yang berkhasiat dan kaya dengan protein dan zat besi selain vitamin pra natal.
  • Elakkan membuat rawatan rambut yang menggunakan bahan kimia seperti mengeriting,mewarna,melurus sehingga rambut kembali normal.
  • Penggunaan rambut palsu perlu dihindarkan kerana ia akan membuatkan kulit kepala tidak dapat bernafas dengan baik serta merosakkan folikel rambut.
  • Berjumpa doktor sekiranya keguguran rambut sangat serius.
CADANGAN PENGAMBILAN SUPLEMEN SHAKLEE :
Saya cadangkan ibu-ibu yang mengalami masalah keguguran rambut supaya mengambil suplemen yang sesuai untuk mengurangkan masalah tersebut.Antaranya ialah :

1. B Complex - Menguatkan folikel rambut,mengurangkan kerosakan dan keguguran rambut serta membantu dalam pertumbuhan anak rambut.

2. Zink - Membantu masalaj kulit kepala seperti kelemumur dan kering.

3. Vitalea - Mengandungi Vitamin A,Biotin,Vitamin C dan E yang sangat diperlukan untuk kesihatan rambut.

Anda boleh berhubung dengan saya untuk sebarang pertanyaan dan pembelian...

NOREHAN SAAD
ID NO : 969248
SMS/TEL/WHASSUP : 012 9466377
EMAIL : norehansaad81@gmail.com

PENGEDAR SHAKLEE YANG SAH DI KAWASAN KUALA ROMPIN,ENDAU,TG GEMUK DAN DI SELURUH MALAYSIA.
COD : KUALA ROMPIN,ENDAU & TG GEMUK.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Categories

Dikuasakan oleh Blogger.

Jom kenal

Popular Posts

Jom borak

Jubah-For-Kids-120x600

Pengunjung blog