Selasa, 7 Oktober 2014

Zaman kanak-kanak merupakan suatu kenangan yang termanis dalam hidupku.Namun,apakan daya waktu yang berlalu tidak mungkin dapat diputar kembali.Zaman kanak-kanak dahulu amat berbeza dengan zaman kanak-kanak sekarang ni.Memang jauh sangat bezanya.Betul tak?
Kanak-kanak di zaman ini sibuk dengan gajet-gajet,telefon,tab,play station,bermacam-macam jenis game lagi.Berbanding dengan zaman kanak-kanak yang dulu ,persahabatan dieratkan melalui permainan tradisional kanak-kanak.

PERMAINAN POPULAR KANAK-KANAK ZAMAN DAHULU :
1) Galah Panjang

Permainan Galah Panjang

2) Ketinting

Permainan Ketinting

3) Bola Tin


Permainan Bola Tin

Dulu masa kecik-kecik,rumah nenek saya dekat dengan sungai.Kat belakang rumah je.Haha..jadi kitaorang ramai-ramai pakat mandi sungai je la.Bila time cuti sekolah je,mesti ke rumah nenek.Selain tu,depan rumah nenek pulak kawasan berlumpur,banyak pokok nipah.Sedap tau buah nipah.Kat situ juga tempat kitaorang mencari lokan.Tahu tak apa itu LOKAN ??

Inilah Lokan..

Lokan ni mesti direbus terlebih dahulu sebelum dimasak.Sedap kalau dimasak sambal pedas.Perghh...kecur dah air liur.Lama dah tak makan lokan.Sekarang ni agak susah nak dapatkan lokan.Bestnya zaman kanak-kanak dulu....

Lokan yang siap direbus

Selain lokan,kami juga mencari ketam nipah.Alat mesti dipasang untuk memudahkan penangkapan ketam nipah tersebut.Alat tu dipanggil ' bento '.

Alat menangkap ketam nipah

Satu lagi yang kitaorang selalu cari masa zaman kanak-kanak dulu ialah belangkas.Korang pernah tengok tak belangkas ni ?

Belangkas

Dulu-dulu memang suka makan benda alah tu,bakar je.Tapi sekarang rasanya dah tak boleh nak menelan.Hihi..Masa kecik-kecik ,semua benda nak dimakan,nak di cari.Itulah pengalaman yang paling best masa kanak-kanak dulu.Asal petang je ramai-ramai main galah panjang,ketinting,bola tin,main nyorok-nyorok dan macam-macam permainan lagi.Mandi sungai,cari lokan,bento ketam.Suatu pengalaman yang tidak mungkin dapat saya lupakan.Sekarang ni dah tak ade semua tu.
Rindunya zaman kanak-kanak....


0 ulasan:

Catat Ulasan

Categories

Dikuasakan oleh Blogger.

Jom kenal

Popular Posts

Jom borak

Jubah-For-Kids-120x600

Pengunjung blog