Ahad, 26 Januari 2014

Sembelit adalah masalah biasa bagi wanita hamil dan semasa berpantang.Kira-kira 30 hingga 40 peratus wanita mengalami masalah sembelit pada peringkat awal berpantang.Ini disebabkan oleh diet yang tidak seimbang semasa berpantang dan mungkin disebabkan oleh hormon kehamilan yang masih ada dalam badan ibu tersebut pada peringkat awal selepas kelahiran.Hormon ini memperlahankan pergerakan makanan melalui salur penghadaman anda.
Beberapa tips yang saya ingin kongsikan bersama bagi membantu mengurangkan masalah tersebut ialah :

  • banyakkan minum air sekurang-kurangnya 6 hingga 8 gelas sehari.Jika menyusukan bayi,kuantitinya perlu ditambah.Air sangat membantu menghasilkan susu yang banyak ,mengurangkan jangkitan kuman dan pundi kencing dan mengurangkan sembelit.
  • jika terasa ingin membuang air besar,segeralah ke tandas walaupun anda rasa kurang selesa pada terutamanya pada minggu pertama bersalin.Lebih lama anda menahan diri dari membuang air besar,lebih keras najis anda dan ini akan lebih memburukkan lagi keadaan.
  • lakukan banyak pergerakan seperti berjalan dan senaman ringan sahaja walaupun ketika dalam pantang.Cara ini akan memudahkan anda membuang air besar.
  • makan makanan yang kaya serat seperti sayur sayuran dan buah buahan.Selain serat,makanan ini juga mengandungi banyak vitamin C.Vitamin C diperlukan untuk memulihkan tisu-tisu yang tercedera semasa kelahiran bayi dan bagi menyembuhkan luka episiotomi ataupun luka caeseran.
Ibu-ibu comel semua bolehlah mencuba tips-tips di atas untuk membantu masalah tersebut.Ataupun mengambil suplemen Shaklee yang dapat membantu mengurangkan masalah sembelit tersebut.


OSTEMATRIX SHAKLEE .
Kaya dengan kalsium.Merupakan komponen utama susu ibu selepas protein.Sumber kalsium yang dapat mengelakkan sembelit dan stress pada ibu yang berpantang.

Semoga memberi manfaat buat ibu semua.Berminat dengan sebarang produk Shaklee ? Hubungi saya untuk membuat pembelian dan anda layak mendapat konsultasi percuma...

NOREHAN SAAD
ID NO: 969248
SMS/TEL/WASSUP : 012-9466377
EMAIL: norehansaad81@gmail.com




0 ulasan:

Catat Ulasan

Categories

Dikuasakan oleh Blogger.

Jom kenal

Popular Posts

Jom borak

Jubah-For-Kids-120x600

Pengunjung blog