Jumaat, 23 Ogos 2013

MENURUNKAN PARAS KOLESTROL

Kolestrol ialah bahan berlemak (lipid) yang merupakan sebahagian daripada membran luar sel dalam badan haiawan.Ia juga ditemui dalam edaran darah manusia.Dua sumber utama kolestrol dalam darah diperolehi daripada pemakanan dan pengeluaran hati.
Kolestrol pemakanan datang daripada daging,ayam,ikan dan produk tenusu.Selepas makan kolestrol diserap oleh usus ke dalam peredaran darah dan diselaputi oleh protien.Kolestrol bersalut protien ini dipanggil chylomicron.
Hati mampu menyingkirkan kolestrol daripada peredaran darah dan juga menghasilkan kolestrol serta merembeskan kolestrol ke dalam peredaran darah.Selepas makan hati mengeluarkan chylimicron daripada peredaran darah.Di antara waktu makan,hati menghasilkan dan merembeskan kolestrol kembali ke dalam peredaran darah.
Kolestrol LDL dikenali sebagai kolestrol 'jahat' manakala kolestrol HDL adalah kolestrol 'baik'.

Fail:Cholesterol.svgFail:Cholesterol-3d.png

KOLESTROL

Seseorang individu terdedah kepada serangan jantung apabila dia mempunyai kolestrol LDL lebih tinggi daripada kolestrol HDL.

Ciri-Ciri Anda mempunyai Kolestrol Tinggi : 
1) Rasa berat di tengkuk hingga rasa sengal di bahu
Sebahagian besar orang merasakan berat di kepala dan sakit-sakit sebagai gejala awal. Gejala ini muncul sebagai akibat kurangnya oksigen.

2) Cepat Mengantuk
Terutama bila kadarnya sudah tinggi sekali, misal trigliserida yang normalnya dibawah 200 mg atau 150 mg, ada yang sampai 600 atau 700 mg itu biasanya akan mengantuk. Hal ini biasanya terjadi kerana kurangnya pengaliran oksigen ke otak akibat pembuluh darah yang menyempit kerana adanya timbunan lemak akibat kolestrol.

3) Kesemutan atau semut - semut

Kadang-kadang kesemutan juga boleh terjadi kerana darahnya agak pekat. Kadar kolestrol yang tinggi dapat menyebabkan aliran darah menjadi pekat sehingga oksigen menjadi kurang.

4) Timbunan lemak di atas kelopak mata
Secara klinikal ada beberapa hal yang boleh dijadikan petunjuk awal seseorang memiliki kolestrol tinggi, aitu adanya timbunan lemak di atas kelopak mata. Biasanya timbunan ini mengandungi kadar trigliserida (molekul asam lemak) yang tinggi.

5) Mudah Letih
Ketika plak terbentuk di dinding arteri, boleh menyebabkan keadaan seperti atherosclerosis, penyakit jantung koroner (PJK) dan penyakit mikrovaskuler koroner atau coronary microvascular disease (CMD). Keadaan seperti inilah yang menyebabkan badan terasa mudah letih.

6) Sering Sakit Kepala

Ini kerana kolestrol yang tinggi dalam darah menyebabkan terjadinya penimbunan plak-plak di pembuluh darah arteri sehingga menyebabkan terjadinya artherosclerosis. Keadaan ini membuat arteri akan menyempit dan membuat aliran darah ke kepala dan otak berkurang, sehingga menyebabkan rasa sakit di kepala.

7) Kaki Bengkak

Kaki merupakan organ tubuh yang paling jauh dari jantung. Ketika pembuluh darah menyempit dan pengaliran oksigen berkurang, maka tentu saja yang paling sedikit mendapatkan darah adalah kaki. Hal ini akhirnya menyebabkan kaki terlihat membengkak. 


Apakah vitamin Shaklee yang dapat mengawal kandungan kolestrol dalam darah terutama dalam mengawal kolestrol 'jahat' iaitu kolestrol LDL.


PILIHAN 1 : Vitamin C,GLA,Lecithin (basic)..



PILIHAN 2 : Lecithin,Vitamin E ,Vita C (jika ada budget lebih)



Vitamin C sangat perlu dan penting untuk pembuluh darah.Salur darah yang kurang vitamin c ibarat getah paip yang reput dijemur matahari dan bila-bila masa sahaja boleh pecah.

Lecithin penting untuk proses metabolisme,kolestrol,triglycerides dan lemak darah (blood lipids).Memecah serta mencairkan lemak terutama kolestrol.Menurunkan total serum kolestrol dan meningkatkan kolestrol baik (HDL).Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluh-pembuluh darah.

GLA berfungsi untuk menstabilkan keadaan hormon di dalam tubuh kita.Ianya juga membantu membakar lemak di dalam salur darah.Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung.Mengawal kolestrol dan bagus untuk fungsi saraf.

Vitamin E untuk menguatkan dinding arteri dan menguatkan imuniti tubuh.

Serangan jantung tidak mengenal usia samaada muda atau tua.Sebab itulah ia dikenali sabagai 'SILENT KILLER' .Jadi ,sebelum masalah ini mengganggu hidup anda,buatlah pemeriksaan kesihatan .Pilihlah vitamin yang terbaik untuk diri anda...

Hubungi saya untuk konsultasi selanjutnya...

NOREHAN SAAD
ID NO: 969248
SMS/TEL : 012-9466377
EMAIL : norehansaad81@gmail.com
#harga istimewa



0 ulasan:

Catat Ulasan

Categories

Dikuasakan oleh Blogger.

Jom kenal

Popular Posts

Jom borak

Jubah-For-Kids-120x600

Pengunjung blog