Ahad, 28 September 2014

Orang dulu-dulu memang banyak petua yang diamalkan.Antara petua yang biasa dilakukan oleh mak dan ayah saya ialah:

1) PETUA HILANGKAN SEDU BAYI
Petua ni memang nampak mengarut..hehe tapi selalu diamalkan apabila bayi  yang mengalami sedu.Letak cebisan benang atau kain di dahi.Tapi masih sedu juga.Tak tahulah apa tujuannya tu.

2) MERAWAT KELEMUMUR
Saya biasa tengok ayah saya buat petua ni.Perah air limau nipis atau limau purut dan lumurkan rata-rata di atas kulit kepala.Tutup rambut dengan tuala dan biarkan beberapa jam.Kemudian bilas dengan air suam.Mungkin petua ni dapat menghilangkan kegatalan kulit kepala.

Limau purut

3) MENYUBURKAN TANAMAN
Petua ni memang berkesan.Ayah saya nelayan,jadi selalu bawa balik banyak ikan.Lepas siap menyiang semua ikan,air perut ikan tu mak saya tak buang.Dia guna untuk menyiram pokok tanaman tau.Siram atas tanah.Cubalah...

4) KECUTKAN JERAWAT
Dulu masa zaman sekolah selalu juga amalkan petua ni.Asahkan kulit kayu manis dan sapukan pada jerawat.Inshaallah cepat kecut jerawat tu.

Kulit kayu manis.

5) LEMBUTKAN DAGING
Petua ni memang selalu diamalkan oleh kebanyakan orang.Letakkan sudu ke dalam masakan daging.Masak sekali dengan sudu-sudu tu.Itu petua untuk melembutkan daging supaya cepat masak.

Petua orang lama ni kadang-kadang berguna juga.Nampak tradisional dan semulajadi gitu.



0 ulasan:

Catat Ulasan

Categories

Dikuasakan oleh Blogger.

Jom kenal

Popular Posts

Jom borak

Jubah-For-Kids-120x600

Pengunjung blog