Selasa, 8 Julai 2014

Alhamdulillah sudah 10 Ramadhan kita berpuasa hari ni...macamana kesihatan kita di bulan mulia ini??
Semoga kita diberikan kesihatan yang baik untuk melakukan ibadah.Bersahur tak pagi tadi??
Ketika bersahur ,kita disarankan supaya menjaga pemakanan dan jangan berlebih-lebihan sama juga semasa berbuka.Biarlah bersederhana itu lebih baik.
Kebanyakan kita akan bersahur dengan menu nasi beserta lauk seperti tumis,kari,sup dan sebagainya.Ada tu siap boleh bertambah-tambah makan waktu sahur.Berselera sangat.Tetapi,pernah tak anda  rasa cepat lapar apabila bersahur dengan nasi.Kadang-kadang tengahari perut dah berbunyi.

Berbeza jika kita bersahur dengan menu SHAKE bersama suplemen kegemaran ramai iaitu ESP & PERFORMANCE DRINK.


Inilah teman saya bersahur...

Memang tidak dinafikan yang kita akan rasa kenyang apabila bersahur dengan nasi tetapi hanya sekejap je.Bersahur dengan minum SHAKE kita tak rasa kenyang sangat semasa bersahur tetapi rasa tak lapar hingga ke petang.Waktu berbuka pun tidak ada selera yang pelik-pelik.
Itu bezanya...KENAPA BOLEH JADI MACAM TU??
Teorinya ialah GLISEMIK INDEKS (GI)
Glisemik Indeks (GI) adalah skala atau angka yang diberikan kepada makanan tertentu berdasarkan seberapa cepat makanan tersebut meningkatkan kadar gula dalam darah.Semakin tinggi indeks glisemik suatu makanan ,semakin cepat kesannya terhadap kenaikan gula dalam darah.

Makanan yang tinggi GI seperti nasi kadar pelepasan glukosa tidak stabil.Sebab itu ia memberi rasa cepat kenyang dan cepat lapar.Tetapi,makanan yang rendah GI pula ia melepaskan secara perlahan-lahan dan lebih stabil sepanjang hari.
Sistem badan kita pula,apabila paras glukosa tidak stabil ia akan meransang otak untuk makan dan meningkatkan selera makan.Itu yang membeli sakan di bazar ramadhan sebab otak menghantar signal LAPAR!!haha..
ESP memang mempunyai kandungan indeks glisemik yang rendah iaitu 39.Juga amat sesuai untuk pengidap kencing manis.
Saranan saya ambillah sahur yang rendah GI supaya pengekalan tenaga sepanjang hari.Kesannya tidak lapar sangat dan tidak kenyang sangat...

Berminat dengan suplemen Shaklee??Hubungi saya untuk membuat tempahan dan anda layak mendapat konsultasi percuma dari saya..

NOREHAN SAAD
ID NO: 969248
SMS/TEL/WHASSUP: 012 9466377
EMAIL : norehansaad81@gmail.com

SAYA ADALAH PENGEDAR SAH SHAKLEE DI KAWASAN KUALA ROMPIN,ENDAU,TG GEMUK DAN DI SELURUH MALAYSIA.
COD : KUALA ROMPIN,ENDAU & TG GEMUK.






0 ulasan:

Catat Ulasan

Categories

Dikuasakan oleh Blogger.

Jom kenal

Popular Posts

Jom borak

Jubah-For-Kids-120x600

Pengunjung blog